lørdag 22. august 2015

En uke på KORFU - Hellas (tips og fotos)

Jeg fikk tak i en billig flytur direkte fra Værnes tur/retur Korfu tidlig i august, og slo til. Hotell ordnet jeg via Booking.com. Valget falt på Hotel Konstantinopoulis i Korfu by. Jeg tenkte det kunne være kjekt å bo i byen for å ha muligheten til å se og oppleve mer, samt at man lett kan ta bussen til andre steder på øya derfra. Man kan også ta båten til Albania, andre greske øyer og fastland , samt Italia (Bari). Mange muligheter med andre ord. Men du verden så varmt det ble, og hva gjør man da en uke?


Bader.
Korfu by med den gamle venetianske festningen (foto: Anita Ness)

Korfu by , Kerkyra, er en vakker, spennende liten by med en sjarmerende gamleby med venetiansk preg. Riktignok veldig slitt, utenfra sett, men inne i restauranter, kafeer, tavernaer, museer, hotell, butikker, var det fint nok. Siden det var så varmt, mellom 35-40 grader, og lite vind, orket ikke jeg så mye. Matlysten var det også så som så med.


Gresk salat, et must i Hellas.

Den første dagen ble det gresk salat og en øl til lunsj. Her smaker råvarene så mye mer enn hjemme. Nydelig. Og siden varmen varte hele uka, var det ikke mye annet enn salat og fisk jeg greide å få ned, i tillegg til øl, vann og kaffe. På restauranten på badekaia var det ganske dyrt sammenlignet med spiseplassene inne i byen. Her kostet salaten 9 euro, og andre steder fra 5-7 Euro. Men noen ganger er det veldig trivelig å sitte ved sjøen, og hvis du ligger her og soler deg, så betaler man gjerne litt mer for å spise her også, istedet for å gå opp i byen.


 Et Tempel på den gamle festningen.

Siden jeg kom så tidlig om morgenen måtte jeg finne på noe før jeg fikk lov til å sjekke inn på hotellet. Jeg var jo der før klokken seks om morgenen, og nattevakta synes visst det var alt for tidlig. Jeg fikk hvile meg litt i stua der en times tid, men måtte sette meg opp da de laget til frokost. Da fant jeg ut at det var like greit å gå seg en tur i byen, finne ei strand eller noe gress å legge meg ned på.
Det var enklere sagt enn gjort. Den lille stranda fløt av søppel og gamle damer som tok morgenbadet, og kloakken rant rett ut i sjøen der.



Utsikt fra den gamle festningen. The old fortress, Paleo Frourio.


Jeg skjønte senere at badestedet byfolket drar til er der jeg senere skulle spise lunsj.  Jeg tusla litt i parken der hundeierne møttes for å lufte hundene og det var et morsomt skue. Hunder sloss, noen prøvde å parre seg, atter andre plasket i vann fra vanning av planter. 
Jeg så at den gamle festningen skulle åpne kl.08.00. , så jeg betalte meg inn dit da tiden kom. Det koste vel en 4-5 euro. Absolutt verdt å ta en tur. Der er det kafe, bibliotek, museum, museumsbutikk, og anlegget er fint ordnet. Jeg gikk også til toppen og hadde fantastisk utsikt over byen. Nedenfor festningen er det en marina med en liten strand, som jeg lå en stund på. Dit kommer man kun med båt eller via festningen. Der er det også en restaurant. Vannet var varmt også for en pingle som meg. Nydelig å dukke seg i varmen.



Det er mange vakre bygninger i Korfu. Her inne er det museum og galleri, og en flott park rundt. Dette bygget ligger mellom festningen og bystranda.





Her er fra andre siden av bygget og portalen mot havet. Bak meg nå har jeg Spianada, den store plassen og parken hvor det kryr av folk utover dagen.


Nå er Spianada i front. Korfu by er ikke stor. det går fint å vandre rundt, og man går seg vanskelig vill. Byen har ca 45 000 fastboende innbyggere, men i turistsesongen er det utrolig masse mer folk.


Enda et bilde av museumsbygget, Museum for asiatisk kunst. Jeg var inne der og så en flott fotoutstillling av The other Corfu, bilder mest av gamle damer i svart-hvitt tatt av fotografen Adrian Ginsberg. Veldig fin egentlig. I andre etasje var det asiatisk kunst fra mange land, og en del gammel artig erotisk kunst fra India og Kina blant annet.  De var ganske grove i gamle dager faktisk. Inngangspenger: 4 euro. Verdt det.




Det jeg brukte masse tid på var å gå rundt å kikke på fasadene. Den gamle slitte stilen kjenner jeg igjen fra Venezia, og den minnet meg også om Lisboa. Litt forfallent her og der, og jeg lurer på om det handler om den greske elendige økonomien. Det var også mye forfall lenger utpå bygda, det så jeg da jeg tok buss ut til noen strender et par dager.





 Men det har jo sin sjarm, da.


Kveldslyset og solnedgangene var jo bare nydelige. Her kveldsol over festningen.



Den første kvelden kom jeg over denne skulpturen av gudinnen Nike i en liten butikk som jeg ikke greide å si nei til. Og den berget i sekken min som håndbagasje helt hjem.  Nike for seier.




Det er utrolig masse spisesteder i Korfu by, spesielt i gamlebyen. Mange hadde masse folk hele tiden. Jeg går stort sett der det er mye folk, da jeg tror det er god mat der, og i alle fall er det omløp på råvarene. Denne restauranten Bellissimo skrøt av at de lager alt selv. siden jeg skulle spise lunsj ville jeg ha noe lite. Servitøren anbefalte en tallerken med diverse Meze, forskjellige små retter ala tapas. Det skulle være forrett, men jeg greide ikke mer enn en tredjedel.  Jeg opplevde ofte å ikke greie å spise mer enn cirka en tredjedel. Alt for store porsjoner med andre ord, for en småspist frøken.



Litt mer shopping. Jeg ble allergisk om kvelden, på grunn av varme, teppegolv og sikkert mer til, og måtte dra på apoteket. Hun på apoteket sa det var mye allergener på Korfu. Det er frodig der og masse vegetasjon.  Jeg kjøpte A. Vogels naturpreparat, urteallergimedisin som man ikke skulle bli trøtt av, og det funka bra.  Sikkert nok dyrere enn annen medisin, men bedre for kroppen.

Solkrem og aftersun kjøpte jeg også , naturlig kosmetikk uten parabener.  Og noen natursvamper for å ta med hjem.  Det er flere butikker som fører naturlig og økologisk hudpleie i Korfu by. Blant annet så fant jeg den fine Bioselect-serien fra Kreta, som jeg handlet med meg noe hjem fra.




Den første kvelden spiste jeg fisk, dorado tror jeg dette er, eller er det seabass? Husker faktisk ikke helt, men nydelig var det. Jeg spiste denne på Taverna Veranda på veien fra bystranda på veien over strandkanten mot hotellet i gamlebyen som lå ved den gamle havna. Her får man fin solnedgang, men vær tidlig ute for å få plass nærmest sjøen.



Jeg liker også godt å gå i bokhandlere i utlandet, selv om jeg ikke forstår språket. Her fant jeg Jeg er Pilegrim av Terry Hayes, en bok jeg hadde med meg og storkoste meg med på norsk. Omtale HER.



Dagen etter gikk jeg meg en tur til havna der båtene og fergene går ut. Her lå masse små fiskebåter og jeg tenkte det er ikke rare greiene fiskerne må greie seg med når de drar ut for å livnære seg.



En av fergene. De går i ett utenfor, til greske øyer, til Aten, Parga, Paxos, til Albania og Italia og andre steder.



Byvandring. Jeg viser her noen bilder av fasader, gater, smug. Artig å gå rundt her.






En restaurant jeg leste om i Guideboka mi (Turen går til Korfu, Politikens forlag) , et roligere strøk med mange fine spisesteder. Her spiste jeg moussaka.  Porta Remouda, kalt Barbas. Helt ok. På andre siden av gata ligger det en vinbar, hvor kelneren sang i vilden sky etter en låt de spilte om og om igjen, mens de gjorde i stand for å åpne for dagen, og det ble jeg så utrolig godt humør av å høre på. Det var masse livsglede i den gaulinga.






Nå  er vi ved Spianada igjen, Her ligger gamle fashonable Cafe Liston, som jeg besøkte et par ganger. Veldig god kaffe her og fin utsikt til livet på gata.  Mye lyd fra folk og sikader.



Cafe Liston med utrolig hyggelig betjening også.


Med kaffen får du også en søt liten sjokoaldeis. Nice.:) Og du kan titte på det som skjer på gata når du ikke leser..




 Hovedgata i gamlebyen som ender ved Liston og Spianada. Folkeliv hele tiden. Fin stemning.




Trange smug med masse små gater som minnet meg om soukene i Marrakesh. Her bak den berømte kirka Agios Spiridonos.















Deilig sverdfisk fra en av de beste restaurantene jeg spiste på, Aegli. Denne ligger også på samme stripa som Liston, men nærmere sjøen. Men man kan også sitte i den mindre støyete paralellgata bak. Der satt jeg, men jeg tror det var noe varmere, mindre luftig der. God mat og hyggelig service. Et annet sted jeg spiste fisk, fikk jeg også anbefalt på tripadvisor, og det heter Anthos. Absolutt nydelig lite sted, familiedrevet, nydelig mat og særdeles hyggelig betjening. Lurt å bestille bord der, så jeg, selv om jeg var heldig som fikk bord da jeg kom dit spontant.




Det var også veldig deilig å ligge på solsengene ved bystranda, og her var duene veldig tamme. Den ville nok ha av mine nøtter og rosiner. For å kunne ligge på solsengene må man kjøpe noe fra baren. Kelnerne kommer og tar opp bestilling, og så kan du bare ligge der og chille`n til de kommer med drikken, og høre på den herlige musikken i bakgrunnen. Med øl og kald drikke får man en liten boks med nøtter, tørka frukt og rosiner. Godt med litt snacks. Det synes også duen.

Annet jeg gjorde på Korfu foruten å spise, sole meg i skyggen, lese, drikke, gå rundt, gå på festningen, se på museet, gå i butikker, - var å ta bussen ut til et par strender; Glifada og Paleokastritsa.  Innlegg om strendene finne du HER

Fakta:
Euroen var dyr i forhold til den norske krona nå. Den lå nærmere på nærmere ti kroner, med gebyr ble det faktisk det.  Så jeg synes faktisk det var ganske dyrt på Korfu. Det er riktignok variasjon i prisene, så man må jo følge med, men et vanlig måltid (lunsj/middag) kosta ca 10-15 Euro, en øl ca 4 euro, en kaffe ca 3 euro. En halvliters flaske vann 0,50 euro i kiosken.

Busser:
Det går masse busser fra Busstasjon. Det er to busstasjoner, en for bybussene (de blå) og en for de som går rundt på øya (de grønne). Jeg betalte 2,40 for å ta bussen til Paleokastritsa, så det er i alle fall billig. Bussene er fine, med air-condition, og sjåførene kjørte rolig.

Taxi:
Den eneste drosja jeg tok var til/fra flyplassen og den kostet 14 Euro en vei.

Ferger/båter:
De går som sagt hele tiden, prisene finner du på nettet. Det tar en halvtime til Sarone, Albania, og flere timer ala danskebåten til Bari, Italia. Mange drar visst til Albania via Korfu, det er billig der og hotellene popper opp.


Bøker fra Korfu:


Bildene har jeg tatt med mobilkamera, iPhone 4s. 




2 kommentarer:

  1. Herlig lesing om Korfu og mange flotte bilder! Gamle bygninger og smale gater er sjarmerende- Nå frister du meg til å sette Korfu på reiselisten min igjen. Tro om jeg noengang kommer til å reise til andre land enn Spania? Time will show...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Randi.:) Ja, hvorfor ikke bytte bort en tur Spania med en tur til Hellas? (skjønt jeg savnet den spanske spekematen der i varmen;) Men så har de gresk salat da..)

      Slett